Datum konání | Název semináře | Přednášející |
Středa 21.11.2007 |
CEBO: Klinické hodnocení léčivých přípravků v univerzitním prostředí a ve výuce lékařských fakult. | Mgr. Adam Svobodník, Ph.D. |
Středa 21.11.2007 |
Net-trainers: Metodika autorské práce při tvorbě online kurzu. | PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. |
Čtvrtek 22.11.2007 |
Využití informačních zdrojů pro podporu výuky medicíny založené na důkazu. | Mgr. Jarmila Potomková, Prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc. |
Čtvrtek 22.11.2007 |
E-uni: E-learning v celoživotním vzdělávání lékařů. | MUDr. Eva Klimovičová, MUDr. Lenka Veverková, PharmDr. Vladimír Finsterle, MBA |
CEBO: Klinické hodnocení léčivých přípravků v univerzitním prostředí a ve výuce lékařských fakult.
Institut biostatistiky a analýz LF a PřF Masarykovy univerzity
Předběžný čas konání: středa 21. listopadu 2007, 10:15–11:45
V čem je problém?
Klinické studie představují v současnosti nejspolehlivější technologii ke získání validních dat o účinnosti a bezpečnosti léčivých přípravků a zdravotnických prostředků. Mimořádně vysoká administrativní a logistická náročnost vedení řádné klinické studie (dle pravidel Správné klinické praxe, GCP) však velmi často přesahuje možnosti výzkumných pracovišť a univerzitních nemocnic. Důsledkem je skutečnost, že převážná většina klinických studií prováděných v České republice je vedena zahraničními farmaceutickými společnostmi a jen minimum projektů je komplexně organizováno v akademickém prostředí.
Může pomoci CEBO?
Cílem organizace CEBO (Center of Evidence Based Oncology) je zvrátit tento nepříznivý stav a nabídnout pomocnou ruku a podporu všem pracovištím a výzkumníkům, kteří mají zájem o provedení řádného klinického hodnocení. Cílem CEBO je tedy především:
- vzdělávací a osvětová činnost v oblasti plánování, organizace, zpracování dat a interpretaci výsledků klinických hodnocení
- rozvoj mezinárodní spolupráce s obdobnými zahraničními subjekty v oblasti mezinárodních klinických hodnocení
- komunikace se státními regulačními autoritami ve věci možnosti zlepšení podmínek pro realizaci nekomerčních klinických hodnocení
Co na workshopu uslyšíte?
- Jak funguje CEBO a jak vám může pomoci
- Ukázky realizovaných projektů v rámci CEBO
- Nabídka a ukázka vzdělávacích aktivit CEBO z oblasti:
- Designu a plánování klinických studií
- Interpretace a statistického zpracování dat klinických studií
- Správného data managementu v klinických studiích
- Monitoringu klinických studií
Net-trainers: Metodika autorské práce při tvorbě online kurzu.
Pedagogická fakulta Západočeské univerzity v Plzni
Předběžný čas konání: středa 21. listopadu 2007, 13:00–14:45
Účastníci semináře - budoucí či současní autoři on-line kurzů - si osvojí dovednost, jak postupovat, aby vytvořili on-line kurz na velmi dobré kvalitativní úrovni. Seznámí se s obecně platnými didaktickými zásadami, které je třeba respektovat, i s tím, jak nejlépe uplatnit charakteristické rysy disciplíny, pro kterou je kurz vytvářen.
Témata:
- Struktura on-line kurzu.
- Motivační faktory v on-line kurzu.
- Cíle a jejich formulace.
- Úvodní slovo pro studenta.
- Texty studijních článků.
- Úkoly a cvičení - jejich typy a forma.
- Diskuse.
- Multimediální komponenty.
- Testy a autotesty.
- Anketa.
- Pokyny pro tutora.
Využití informačních zdrojů pro podporu výuky medicíny založené na důkazu.
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Předběžný čas konání: čtvrtek 22. listopadu 2007, 09:00–10:30
Motto: Přístup ke kvalitním zdrojům biomedicínských informací je předpokladem pro výuku a praktickou aplikaci medicíny založené na důkazu.
Cíle:
- Seznámit účastníky s trendem zavádění medicíny založené na důkazu do přípravy budoucích lékařů na jejich povolání.
- Demonstrovat význam multizdrojového vyhledávání biomedicínských informací, jejich kritického hodnocení a využití k výuce studentů u lůžka pacienta (“bedside teaching“, kazuistiky založené na důkazu). Ukázky online budou zaměřeny na:
- Klinické databáze
- DynaMed (EBSCO Publishing)
- Clinical Evidence (BMJ Group)
- Výukovou multimediální databázi případových studií BMJLearning (BMJ Group).
- Klinické databáze
- Nastínit možnosti zapojení studentů do tvorby výukových opor pro e-learning (na klinickém příkladu pacienta s Crohnovou chorobou).
Co se naučíte:
- vyhledávát v klinických databázích DynaMed a Clinical Evidence;
- kriticky hodnotit klinickou studii;
- využívat multimediální databázi BMJLearning pro vlastní přípravu e-learningových produktů;
Co získáte:
- výukové materiály (podklady prezentací, klinickou studii pro kritickou analýzu);
- dokumentaci a 30denní přístupové právo k databázi BMJLearning;
- po dobu konference přístupové právo k databázi DynaMed.
Moderátoři programu:
Prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc., přednosta Dětské kliniky a proděkan LF UP v Olomouci
MUDr. Jan Strojil, odb. as. Ústavu farmakologie LF UP v Olomouci
Mgr. Jarmila Potomková, vedoucí Knihovny LF UP v Olomouci
Petra Langerová, studentka 5.ročníku všeobecného lékaství LF UP v Olomouci
E-uni: E-learning v celoživotním vzdělávání lékařů.
Předběžný čas konání: středa 21. listopadu 2007, 14:00–15:30
www.EUNI.cz: První akreditovaný systém kontinuálního mezioborového vzdělávání lékařů a farmaceutů v České republice
EUNI je
- portál kontinuálního vzdělávání lékařů a farmaceutů v České republice
- s akademickým zázemím 1. lékařské fakulty UK V Praze a LF Masarykovy univerzity v Brně
- vytvářen ve spolupráci s osobnostmi české medicíny
- zaměřen na vzdělávací témata napříč specializacemi (k 7.11.2007 spuštěno 38 lekcí)
- celkový počet registrovaných uživatelů (lékařů a farmaceutů) – 8 320 (k 7.11.2007)
- akreditován Českou lékařskou a lékárnickou komorou
Vizí EUNI je vytvářet důvěryhodný a atraktivní e-learning podporující evidence-based diagnostické, terapeutické a preventivní postupy v rámci kontinuálního vzdělávání lékařů a farmaceutů v České republice a EU.
Záměrem projektu je vytvářet kvalitní edukační platformu a komunitu profesionálních zdravotníků na základě sdíleného internetového prostředí s rozvojem distančního modelu kontinuálního vzdělávání pro lékaře a farmaceuty v České republice a následně i v EU. Jde o dynamicky aktualizovaný systém odborných lekcí, distančního vzdělávání, virtuálních ordinací, objednávacích systémů a loajalitních programů.
Forma a obsah projektu, resp. jednotlivých lekcí, je sestavena tak, aby motivovala k aktivnímu a opakovanému vzdělávání jak specialisty, tak i praktické lékaře. To v praxi znamená, že je kladen důraz na srozumitelnost, aktuálnost a praktický dopad zejména do tří oblastí:
- správná diagnostika
- racionální léčba včetně racionální farmakoterapie
- žádoucí prevence
Co se dozvíte:
- současný stav a výhled na roli a motivace kontinuálního vzdělávání lékařů
- zákony
- sankce či motivace
- kvalita
- formy
- výhody a nevýhody elearningu v kont. Vzdělávání resp. reflexe na EUNi z tohoto pohledu
- co je EUNi a její přínos resp. zkušenosti
- roundtable na téma budoucí role elearningu/EUNi z pohledu:
- formy
- obsahu
- motivace
- kvality
- shrnutí workshopu