Konference MEFANET nabídla i v roce 2016 zvané přednášky, které tradičně přednesli významní odborníci a experti z daných oblastí.
Andrzej Kononowicz
Jagiellonian University Medical College (Kraków, Poland) / Karolinska institutet (Stockholm, Sweden)
Profil: Jeho vědecká činnost je zaměřena na využití informačních technologií k získávání a předávání lékařských znalostí. Andrzej se specializuje na oblast e-learningu, konkrétně virtuální pacienty, kde je výuka založena na počítačové simulaci operace pacienta zdravotnickým pracovníkem (např. lékař nebo zdravotní sestra). Má bohaté zkušenosti v oblasti zdravotnické informatiky získané během výzkumných stáží ve Švýcarsku nebo Německu. Spoluorganizoval první dvě mezinárodní konference o virtuálních pacientech v Krakově a Londýně. PhD obhájil v biokybernetice a biomedicínském inženýrství Krakově. Od února 2012 je spojen s Karolinska Institutet ve Stockholmu v oblasti výstavby nových modelů virtuálních pacientů užívajících simulace fyziologických procesů a mechanismů vzniku a rozvoje nemoci.
Virtual Patients – Where are we? Where are we going?
Abstract: Despite much excitement around virtual patients, the concept of using computers to simulate real-world clinical scenarios is all but new, and can be dated back to the late 1960s. However, what has recently changed is the attitude of the mainstream medical community, who have ceased to regard the use of this technology as idiosyncrasy, but instead as a viable learning tool available to modern universities. Many myths have formed around the concept regarding its efficacy, cost and practicalities of use, but also its future. The goal of this presentation is to shed more light on the current status of virtual patient implementations, and give an overview of current developments. The views will be presented from multiple angles: 1) an ongoing Cochrane collaboration systematic literature review of virtual patient simulations and former qualitative evidence summaries of the presenter; 2) experiences collected while incorporating virtual patients in edX Massive Open Online Courses at Karolinska Institutet in Stockholm; but also 3) the perspective of Jagiellonian University Medical College in Kraków, where virtual patients are being incorporated in the health professions curricula for several years and form an important component of the developing medical simulation centre.
Luke Woodham
St George's University of London (United Kingdom)
Profil: Luke Woodham působí jako technický vývojový pracovník na St George's, University of London, a zabývá se především tématem virtuálních pacientů v medicínském vzdělávání. Podílel se na řadě projektů zaměřených na využití virtuálních pacientů na mobilních zařízeních a virtuální realitě a implementaci těchto technologií ve výuce. Je také členem pracovní skupiny MedBiquitous Virtual Patient, kde se podílí na vývoji technologických standardů pro využití VP v medicínském vzdělávání.
Moving into MOOCs: what does this mean for health education?
Recently, MOOCs (Massive Open Online Courses) have become the subject of increasing debate in education. Offering the possibility for teaching to reach thousands of users at a time, a number of competing platforms offering a huge variety of courses have emerged, and have been enthusiastically adopted by a large number of institutions. However, the role of MOOCs in medicine and healthcare education is less clear; their limited provision for formal assessment and the absence of face-to-face interaction has led some to question their value. This presentation will consider the recent developments being made by MOOC providers to address these criticisms, and reflect upon the work in delivering healthcare-related MOOCs at St George’s, University of London. It will explore the importance of obtaining professional recognition for completing MOOCS, and touch upon the possibilities for fostering greater levels of interactivity and engagement with participants; projects such as the WAVES (Widening Access to Virtual Educational Scenarios) network aim to demonstrate that pedagogically-proven tools can enhance the teaching and learning opportunities available to learners and educators.