Blok 0: Plenární sekce.

BLOK 0. VIDEOKONFERENCE POSTEROVÁ SEKCE
BLOK I. BLOK II. BLOK III.
BLOK IV. BLOK V. BLOK VI.

Projekt MEFANET – návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských fakult v ČR

Dušek L., Štípek S., Mihál V., Schwarz D., Štuka Č. a Koordinační rada projektu MEFANET

Cílem tohoto příspěvku je informovat o perspektivách rozvoje výuky lékařských a zdravotnických oborů pomocí moderních informačních technologií. Všechny lékařské fakulty v ČR řeší při aplikaci IT ve výuce v podstatě stejné problémy a mohou si tedy vzájemně výhodně pomoci. Z tohoto principu vzešel návrh meziuniverzitního projektu na ustavení sítě MEFANET (MEdical FAculties – educational NETwork). Jak již vyplývá z názvu, jedná se ustanovení sítě lékařských fakult, která má za úkol zdokonalit výuku pomocí informačních technologií. Tyto technologie se samozřejmě při výuce používají již delší dobu, cílem projektu je zejména zkoordinovat úsilí při jejich zavádění a zaměřit se na metodickou spolupráci. Zapojeno jsou všechny lékařské fakulty v České republice a o projekt mají zájem i některé fakulty ve Slovenské republice. Projekt MEFANET je dobrovolnou aktivitou usilující o rovnocennou spolupráci zapojených subjektů. Přestože se jedná především o projekt lékařských fakult, vítaná je i spolupráce s dalšími akademickými pracovišti, podílejícími se na výuce zdravotnických oborů. Primárním cílem je posílit výuku lékařských oborů, všechny výstupy tedy sledují především dostupnost a kvalitu materiálů pro studenty. Zároveň je značná pozornost věnována ochraně autorských práv a motivačnímu programu pro autory rozsáhlých děl. Návrh projektu MEFANET je založen na devíti tematických oblastech, které jsou rozpracovány do jednotlivých cílů (blíže lze nalézt na www.mefanet.cz):

  1. Sjednocení a standardizace tvorby elektronických pomůcek a interaktivních e-kurzů tak, aby byla možná horizontální a nelimitovaná spolupráce.
  2. Podpora tvorby elektronických pedagogických pomůcek a zajištění jejich kompatibility a přístupnosti studentům lékařských fakult.
  3. Vybudování společné on-line platformy pro celostátně dostupnou a výukově využitelnou publikaci multimediálních pedagogických děl.
  4. Zajištění odborného vedení a ustavení mezifakultní skupiny expertů, která bude garantovat společný metodický vývoj a otevřenost řešení pro další vysoké školy v ČR.
  5. Společný vývoj databázové základny umožňující využívání telemedicíny ve výuce lékařských oborů.
  6. Spolupráce autorských týmů při vytváření multimediálních učebních pomůcek, obrazových atlasů a systémů on-line výuky diagnostických a terapeutických postupů. Společný postup při zavádění e-learningu jako nástroje pro celoživotní vzdělávání lékařů a zdravotnických pracovníků.
  7. Uspořádání celostátní pedagogické konference lékařských fakult se zaměřením na rozvoj výuky pomocí informačních technologií. Prezentace výstupů projektu na domácích i mezinárodních konferencích.
  8. Vydávání celostátně dostupných metodických materiálů a publikace výsledků projektu.
  9. Příprava systému multimediální podpory výuky pro zahraniční studenty a výuku v anglickém jazyce.

Informační technologie ve výuce a studiu lékařství

Štípek S.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Na výukových portálech lze vstoupit do obrovských ale snadno ovládnutelných archivů zdravotnické dokumentace včetně rentgenových snímků, záznamů z ultrazvukových a jiných vyšetření, videozáznamů chirurgických operací, třírozměrných anatomických obrazů, elektronických histologických atlasů a dalších pomůcek. Student má k dispozici nejen text a dvojrozměrné obrázky, ale i ozvučená, pohybující se schémata, ozvučené prezentace, výukové filmy a interaktivní systémy reagující na zásahy studenta a simulující změny v lidském těle. Svou kvalitou a snadnou dostupností jde o cenné pomůcky učitelů pro přípravu prezenční formy výuky. K tomuto účelu budou užitečné opakovaně použitelné předměty (reusable learning objects, RLO). Autoři vytvářejí tématem a rozsahem optimálně zvolený modul, který je určen pro použití v řadě výukových elektronických forem různých předmětů. Ve všech celcích, ve kterých byl RLO převzat, dojde k jeho aktualizaci, jakmile se tak učiní v centrálním úložišti. RLO by se mělo aktualizovat na principu WIKI. Navrhuji zavést v MEFANETu výukový systém, ve kterém by RLO byly k dispozici k editaci dalšími autory, tedy řekněme systém WIKIRLO.

Změna paradigmatu vzdělávání

Bauerová D.
Institut inovace vzdělávání, EkF, VŠB-TU Ostrava

Technologie Web 2.0 je tu – byla vytvořena a nabídnuta pro všechny vědní disciplíny. Nastoupil automaticky též "Learning 2.0"? Od středověkého lékařství bychom dodnes nepostoupili bez opuštění jeho paradigmatu v podobě předpokladu, že všechny nemoci mají své ložisko v krvi. Zvyšování kvality lékařství by znamenalo pouze hledání dokonalejších metod a forem pouštění žilou. Existuje paralela ve vzdělávání?

zpět na program konference MEFANET 2007...