BLOK 0. | VIDEOKONFERENCE | POSTEROVÁ SEKCE |
BLOK I. | BLOK II. | BLOK III. |
BLOK IV. | BLOK V. | BLOK VI. |
Fotografický atlas topografické anatomie člověka, prezentace nového výukového portálu
Luňáček L., Konečný J.
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Jedná se o interaktivní atlas topografické anatomie člověka, který slouží především pro výuku anatomie na LF. Program je řešen v podobě webových stránek. V rámci tohoto programu si mohou studenti stahovat studijní materiály, testovat své znalosti aj. Program je řešen v uživatelsky příjemném prostředí a je dimenzován pro IE ver. 4.0 a výše, Firefox aj. Program mohou využívat nejen studenti, ale také lékaři.
Konzultace obrazové dokumentace akutních stavů v neurochirurgii mobilním telefonem
Filip M., Kremr J., Linzer P., Šámal F.
Neurochirurgické oddělení Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně
Obsahem sdělení budou první praktické zkušenosti konzultací obrazové dokumentace akutních stavů v neurochirurgii mobilním telefonem. Nemocnice v regionu - Neurochirurg na příslužbě mimo centrum. Nutné vybavení: 1. telekonzultační síť mezi regionálními nemocnicemi a centrem( Region Zlín - 2 roky)PACS 2. Vlastní zabezpečené WWW stránky (protokol HTTPS) 3. Kvalitní mobilní telefon ( vysoká rozlišitelnost obrazovky a zpracování velkého objemu dat) v našem případě Nokia N 95 4. Zkušenosti personálu s telekonzultacemi ( mezi nemocnicemi a mezi nemocnicí a bydlištěm lékaře ) 5 leté zkušenosti personálu neurochirurgie KNTB.
Data mining ve výuce klinických a zdravotnických oborů
Jarkovský J., Pavlík T., Budinská E., Gelnarová E., Kubošová K.
Institut biostatistiky a analýz, Masarykova univerzita
V souvislosti s narůstajícím objemem dostupných klinických dat dochází ke stále častějším aplikacím metod tzv. dolování dat ("data-mining") v klinickém výzkumu a praxi. Pojem data-mining v medicíně zvolna zdomácněl, často ovšem bohužel doprovázen přehnanými očekáváními nebo nepochopením významu. V rámci projektu podpory výuky klinických a zdravotnických oborů představujeme kurz popisující možnosti těchto metod a jejich praktické nasazení na biologických a klinických datech. Celý proces data-miningu lze rozdělit na řadu samostatných a poměrně snadno uchopitelných kroků od uložení dat a jejich přípravy, přes pochopení datové struktury souboru až po modelování a extrakci využitelných poznatků. Tyto kroky mohou být provedeny v různých softwarech, jako je např. Statistica, SPSS, Clementine, S+ nebo freewarový software WEKA. Nebylo tedy nutné využívat pouze specializované programy, což umožnilo připravit výukové materiály ve formě dostupné širšímu okruhu zájemců. Ve vytvořeném e-kurzu přinášíme kromě teoretického popisu metod i řadu řešených případových studií, např. při mapování genové exprese nebo při modelování strukturovaných dat z klinické praxe. Vytvořený kurz objektivně ukazuje nejen možnosti takové analýzy dat, ale i existující úskalí a limity.
Evaluace e-learningových prezentací studenty
Gabrhelík R., Radimecký J., Vacek J.
Centrum adiktologie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
Pro studenty oboru adiktologie a ostatních medicínských oborů byly připraveny e-learningové prezentace. Cílem evaluace bylo získat zpětnou vazbu k vytvořeným prezentacím. Pro evaluaci byl vytvořen evaluační formulář. Výsledky získané zpětnovazebním evaluačním formulářem lze využít ke zvyšování kvality a efektivity e-learningových prezentací. Prezentace bude zaměřena na seznámení s evaluačním dotazníkem a s výsledky pilotní evaluace.
Adaptivní integrace medicínských informací z heterogenních datových zdrojů
Dušek R., Dosoudil V.
Ústav výpočetní techniky Masarykovy univerzity
Velké množství informací je ukryto v prostoru "mezi" jednotlivými datovými zdroji. Tím myslíme, že informace se objeví až propojením a syntézou těchto datových zdrojů. Celý tento proces je vhodné rozdělit do tří fází: přiblížení dat, adaptace a syntéza dat. Tento proces je potřeba adaptovat podle druhu datového zdroje, požadovaného využití a aktuálního stavu zpracování informací. V příspěvku bude ukázán námi navržený a využívaný framework pro adaptivní integraci dat. Toto výrazně usnadňuje zapojování informací z dalších datových zdrojů do existujících medicínských systémů.
Inovace předmětu "Internet a zdravotnická informatika"
Szabó, Z.
Katedra biomedicínské informatiky, FBMI, ČVUT v Praze
Předmět "Internet a zdravotnická informatika" je součástí studijního plánu 3letého bakalářského studijního programu "Biomedicínská a klinická technika" na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze akreditovaného v roce 2003. V rámci inovace předmětu bylo realizováno modelové řešení Nemocničního informačního systému (NIS) umožňujícího studentům seznámit se s reálnými procesy v jednotlivých provozech a odděleních nemocničního prostředí, pochopit návaznosti těchto procesů a tvorbu a práci s pacientskou dokumentací. Tento model dále umožňuje studentům seznámit se s kompletními číselníky a nomenklaturami včetně datových standardů, simulovat aktuální způsob účtování zdravotní péče a komunikaci zdravotnických zařízení s plátci péče (zdravotními pojišťovnami).