Blok V: E-learning ve výuce lékařských a zdravotnických oborů: obsah a technické aspekty.

BLOK 0. VIDEOKONFERENCE POSTEROVÁ SEKCE
BLOK I. BLOK II. BLOK III.
BLOK IV. BLOK V. BLOK VI.

Znovupoužitelné výukové objekty a technologie wiki

Štuka Č., Nikl T., Privitzer P.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Vytvořit e-learningový kurz je pracné a jeho obsah může rychle stárnout. Východiskem je strukturovat látku do malých samostatných monotematických výukových jednotek, které pak lze použít znovu i v jiném kontextu. Takovým jednotkám se říká "znovupoužitelné výukové objekty" (Reusable Learning Objects – RLO). Tyto výukové objekty je třeba přehledně ukládat a sdílet. Jednou z možností, jak to udělat je vytvořit depozitář pomocí technologie wiki. Wiki je označení webových stránek, které umožňují autorům i čtenářům obsah nejen přidávat, ale zároveň jej i měnit. Systémy wiki fungují jako samoregulační, kvantita a kvalita informací přirozeně roste s používáním. Nabízí idea spojit oba popisované fenomény a použít princip wiki pro vytvoření depozitáře znovupoužitelných výukových objektů. Na cestě k realizaci wiki depozitáře RLO bude třeba vyřešit několik podstatných problémů, jako jsou omezení původu a formátu materiálu vzhledem k otevřené licenci wiki a rozhodnout, zda případná wiki úložiště budovat samostatně, nebo např. v rámci Mefanetu.

Virtuální ordinace – praktická výuka v prostředí ambulantního informačního systému

Hanuš, J., Záhora, J., Mašín, V.
Lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Hradci Králové

V rámci rozvojového projektu jsme ve spolupráci s dalšími teoretickými ústavy realizovali myšlenku virtuální ordinace, spočívající v on-line využívání ambulantního informačního systému (dále MIS) včetně přístrojů (většinou diagnostických) k němu připojených v laboratorních cvičeních. Technický základ MIS tvoří v síti zapojené pracovní stanice v laboratořích jednotlivých ústavů a počítačových učebnách fakulty. Studijní skupiny je virtuální ordinací, v nichž studenti vystupují v dvojroli pacientů a zároveň ošetřujících lékařů. Každé laboratorní cvičení je v MIS vedeno jako záznam v kartě pacienta (studenta), výstupy a protokoly ("lékařské zprávy") z měření jsou pak jeho přílohou. Systém podporuje všechny formy prezentace dat. Nejvíce využívaný je obrazový modul, který kromě sběru dat ze všech možných zdrojů obsahuje i funkce pro analýzu grafické informace. Přínosem projektu virtuální ordinace je zejména to, že studenti mají k dispozici data a výsledky z měření během celého studia v jednom společném, volně přístupném zdroji a manipulace s nimi a jejich forma je jednotná a odpovídá standardům medicínské praxe.

Mobilní počítačová učebna

Jurajda M.
Ústav patologické fyziologie Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Moderní výukové postupy využívající moderní software, informační zdroje na internetu a také e-learning vyžadují náležité hardwarové vybavení. Klasickým řešením je počítačová učebna, která bývá řešena jako specializovaná místnost s instalovanými stolními počítači. Mobilní počítačová učebna sestává ze souboru notebooků s WiFi modulem a pojízdného kontejneru, který slouží k jednoduchému transportu a také k nabíjení baterií. Notebooky tak mohou být snadno transportovány a instalovány v kterékoliv učebně nebo výukové laboratoři. Studenti potom mohou snáze využívat výpočetní techniku při své samostatné práci v laboratoři nebo za pomoci vyučujícího analyzovat získaná data pomocí nejmodernějšího dostupného software. Mobilní počítačovou učebnu, kterou jsme vybudovali s podporou Fondu rozvoje vysokých škol, používáme na Ústavu patologické fyziologie již čtvrtý školní rok a plně se nám ve výuce osvědčila.

Informovaný souhlas a práva pacientů při pořizování výukových filmů: specifika psychických onemocnění

Žourková A.
Psychiatrická klinika Fakultní nemocnice Brno a Lékařské fakulty Masarykovy univerzity

Pořizování výukových filmů pro výuku psychiatrie je velmi cennou pro demonstraci jednotlivých okruhů psychických poruch. Odpadá tím zátěž pacientů při každodenním kontaktu s posluchači lékařské fakulty. Na druhé straně je však ne každý pacient ochoten být nahrán v období manifestace psychické poruchy a takto opakovaně prezentován. Podepsání informovaného souhlasu je nezbytností, ale tento souhlas zahrnuje i náš příslib, že se nahrávka nedostane mimo naši kliniku a nebude zneužita. Za těchto podmínek se nám daří některé z našich pacientů pro natáčení výukového filmu získat. Setkáváme se však opakovaně se žádostmi z jiných fakult i univerzit o zapůjčení výukových filmů, což nemůžeme vzhledem k informovanému souhlasu realizovat. Účelem sdělení je otevřít diskusi na toto téma a požádat o stanovisko právníků.

Podpora přímé výuky na gynekologické a porodnické klinice LF v Hradci Králové

Kalousek I.
Gynekologická a porodnická klinika Lékařské fakulty v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze

Souhrn Autor se ve své práci věnuje metodice podpory přímé výuky na gynekologické a porodnické klinice lékařské fakulty v Hradci Králové. 1. Multimediální výuková CD Tvorbou multimediálních výukových CD se autor systematicky zabývá tři roky. Použité technologie jsou z větší části podporovány granty FRVŠ. V současné době mají posluchači k dispozici tři výuková CD. Jedná se o kompilace s tématikou operační léčby stresové inkontinence, dále tématikou hyperaktivního močového měchýře a základů gynekologické endoskopie. Samostudium tohoto materiálu připraví studenty ke konfrontaci s přímými přenosy z operačních sálů. 2. Přímé přenosy z operačního sálu Od roku 2003 využíváme k podpoře přímé výuky on-line přenosy z operačních sálů kliniky. Systém využívá stávající datovou síť a umožňuje obousměrnou komunikaci mezi auditoriem a operatérem. Kapacita datového toku umožňuje přenosy v DVD kvalitě. 3. Záznam přednášek Další aktivitou je kvalitní záznam přednášek. Po editaci je možné tyto produkty umístit na lokální klinický server, na výukové multimediální CD nebo na webovou stránku. Při této tvorbě úzce spolupracujeme s fakultou informatiky Univerzity Hradec Králové. 4. Export výukového materiálu na internetové stránky Učitelé katedry mohou dle vlastního uvážení a na bázi dobrovolnosti zveřejňovat svůj výukový materiál na doméně www.gynpro.eu. Na tuto stránku jsou exportována multimediální CD, jednotlivé výukové filmy, prezentace a další studijní materiál. Vše je volně přístupné širokému portfoliu posluchačů.

 

Základy gynekologické endoskopie - multimediální výuková pomůcka a principy tvorby

Kalousek I.
Gynekologická a porodnická klinika Lékařské fakulty v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze

Souhrn Autor představuje vlastní tvorbu multimediálního výukového CD Základy gynekologické endoskopie.V metodice zdůrazňuje správný výběr nástrojů pro kompilaci CD, který umožňuje tuto tvorbu širokému portfoliu pedagogů v nízkonákladovém režimu. 1. Cíl projektu Cílem projektu bylo vytvoření multimediálního interaktivního nosiče dat, který by se zabýval problematikou endoskopických operací v gynekologii. Rozsah praktické výuky neumožňuje, aby každý posluchač absolvoval celé základní spektrum endoskopických gynekologických výkonů. 2. Způsob řešení Za poslední dva roky bylo shromážděno okolo 1200 minut materiálu, pořízeného při endoskopických laparoskopických a hysteroskopických operací na gynekologické a porodnické klinice FN v Hradci Králové. Tyto operační výkony byly sestříhány na videosekvence délky 3-5 minut tak, aby názorně ukázaly vlastní průběh operace. Součástí videoukázky je odborný komentář, který přibližuje klíčové momenty operace. Ke každé videosekvenci v interaktivní kompozici existuje přístupové tlačítko a vlastní videosekvence je spustitelná v režimu "FullScreen". Tím je zajištěno dobré využití projekční plochy monitorů PC a přehlednost operačního děje. Veškerá obrazová dokumentace, která je obsažena v multimediálním interaktivním CD produktu je pořízena na gynekologické a porodnické klinice FN v Hradci Králové. V textových položkách jsou používány hypertextové odkazy k objasnění používaných pojmů.

Testy ve výuce biofyziky a informatiky na LF UP v Olomouci

Hálek J., Doležal L., Kolářová H.
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Ústav lékařské biofyziky LF UP v Olomouci zajišťuje výuku lékařské biofyziky, informatiky, výpočetní techniky a biostatistiky pro 10 studijních programů. Zajištění výuky v tak širokém spektru různých studijních programů s velkou rozmanitostí výuky, je velmi časově náročné. Je naším cílem jistým způsobem racionalizovat výuku a ověřování znalostí, aniž by však došlo k omezení kvality výuky a nároků na vědomosti studentů. Na lékařských fakultách je velmi obtížné realizovat tzv. virtuální výuku v plném rozsahu, ale jsou zde jisté obory, u kterých lze využít moderní trendy výuky a zkoušení, pomocí Intranetu a Internetu. Internetová výuka na LF má svá specifika. Původně jsme se snažili o implementaci prostředí WebCT v rámci spolupráce mezi vysokými školami (ČVUT). Tento systém se však v našich podmínkách neosvědčil. Proto jsme se rozhodli usnadnit výuku studentům a učitelům zjednodušit kontrolu jejich znalostí tvorbou textů na Internetu i na Intranetu LF. Základním předpokladem bylo vytvoření kvalitních textů, přístupných na Intranetu lékařské fakulty UP, které každoročně inovujeme dle nejnovějších poznatků ve všech výše uvedených oborech.

Využití informačních technologií pro testování a zkoušení

Regner B., Komenda M.
Lékařská fakulta MU

V našem příspěvku bychom chtěli představit dvě možnosti využití informačních technologií pro zjednodušení zkoušení studentů. První je takzvané "skenování písemek". Jedná se o variantu písemné zkoušky, při které studenti označují své odpovědi do standardizovaných formulářů, které jsou pak hromadně skenovány a automaticky vyhodnocovány. Potřebné nástroje jsou zabudované přímo do informačního systému MU a jsou tak k dispozici všem vyučujícím. Tento nástroj je již delší dobu na MU standardně využíván. Druhým nástrojem je "hlasovací zařízení". Skládá se ze tří částí – přijímače připojeného k počítači vyučujícího, vysílačů, pomocí kterých studenti odpovídají, a software pro zpracování odpovědí. Systém umožňuje studentům na klávesnici zadávat varianty odpovědi (a/b/c). Výsledky jsou shromážděny v počítači a vyhodnoceny. V této podobě je systém vhodný pro ankety, nezávazné procvičování a podobně, po zajištění identifikace studentů a převodu do informačního systému i pro reálné zkoušení.

Představení systému Moodle

Kališ P.
Ústav výpočetní techniky Univerzity Karlovy v Praze

Systém Moodle je oblíbeným prostředkem pro podporu dálkového studia a s úspěchem se dá použít i pro podporu výuky lékařských předmětů, jak dokazují např. už běžící kurzy na Univerzitě Karlově. Příspěvěk by měl naznačit základ z široké palety možností a nástrojů, které systém Moodle nabízí. Tento e-learningový program je založen na principu Open Source a tzv. sociálně konstruktivistického přístupu k výuce. Hlavními výhodami systému je právě Open Source přístup, který umožňuje aktivní vývoj a přizpůsobení prostředí pro specializované potřeby jednotlivých provozovatelů. Vývoj systému Moodle je velmi dynamický a příspěvek by se měl zaměřit na novinky, na které potenciální uživatel narazí.

Zkušenosti se zaváděním elektronických forem výuky na 1. lékařské fakultě UK z pohledu učitele

Vejražka M.
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Tvorba a zpřístupňování elektronických výukových forem je v současné době na 1. lékařské fakultě UK zabezpečeno dvěma nástroji, které jsou snadno dostupné všem učitelům i studentům: Adobe CONNECT (dříve Macromedia BREEZE) a MOODLE. BREEZE/CONNECT byl zpřístupněn celé akademické obci na přelomu let 2005 a 2006. Od jara 2007 je propojen se studijním informačním systémem a přenášejí se do něj informace o studenech zapsaných do jednotlivých předmětů. Prostředí MOODLE je podporováno rektorátem UK. V praxi se zatím na 1. LF UK uplatňují elektronické formy výuky především jako doplněk prezenčních forem. Zvlášť se nám osvědčilo jejich použití v případech, kdy se vyžaduje samostudium posluchačů např. před semináři a praktickými či laboratorními cvičeními. Neměli jsme problémy s přístupem studentů k materiálům dostupným pouze na Internetu. Nenaplnily se ani obavy z anonymizace a odlidštění výuky, naopak dle našich zkušeností vhodné použití e-learningu umožňuje učiteli věnovat se jednotlivým studentům efektivněji a cíleněji.

Integrované použití prostředí Moodle, hlasovacího zařízení a PDA ve výuce klinické biochemie na LF UK v Plzni

Rajdl D., Racek J., Babuška V.
Ústav klinické biochemie a hematologie Lékařské fakulty v Plzni (Univerzita Karlova v Praze) a Fakultní nemocnice Plzeň

Cílem tohoto sdělení je obeznámit posluchače s našimi plány a zkušenostmi při integraci e-learningu a některých forem interaktivity do prezenční výuky. Již několik let se snažíme podpořit výuku pomocí e-learningových on-line materiálů v systému Moodle. Jedním z nejzajímavějších a nejpropracovanějších modulů v prostředí Moodle jsou testy, které pravidelně užíváme k ověření (ne)nabytých znalostí. Největším omezením pro využití při prezenční výuce je nemožnost získat rychle odpovědi od jednotlivých studentů, flexibilně na ně reagovat a přizpůsobit jim výklad učiva. Proto jsme z grantu FRVŠ 245/07 pořídili sadu hlasovacích zařízení (HZ) TurningPoint a PDA (Pocket-PC). HZ nám dovolí interaktivně testovat studenty otázkami typu multiple-choice; PDA dokáže i složitější typy úloh s inkorporací grafiky nebo videa a může otázky individualizovat. Můžeme tak efektivně využívat prostředí Moodle (přímo nebo po jednoduchých úpravách) k bleskovému testování studentů během prezenční výuky. Podpořeno grantem FRVŠ č. 245/07.

Generování unikátních testů v LMS Moodle

Gangur M., Kvašňák E.
3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praha

Většina učitelů má potřebu otestovat své studenty co nejefektivnějším způsobem, pokud možno pro učitele nejméně pracným a pro každého studenta unikátním testem. Příspěvek ukazuje jeden z možných způsobu generování unikátních testů s numerickými otázkami a cloze otázkami v LMS Moodle. Výstupem generujícího procesu je dokument ve formátu xml, který může být importován do LMS Moodle popř. pomocí XSLT jazyka a příslušného stylu transformován do jiného xml dokumentu, LaTeX dokumentu nebo HTML dokumentu, vhodného k zobrazení na webu.

Bezpečné testování v systému Moodle

Junek T., Bolek L., Dvořák M., Navrátil M.
Lékařská fakulta v Plzni Univerzity Karlovy v Praze

Dlouhodobým záměrem našeho oddělení je vývoj a implementace bezpečných elektronických testovacích systémů. Při návrhu a realizaci projektu je nutné vycházet z bezpečnostních rizik, kterými jsou: napadení systému z Internetu nebo ethernetu, neautorizovaný přístup studentů nebo nekompetentních pracovníků, riziko zkopírování testových otázek, nebezpečí on-line komunikace studentů v průběhu testování prostřednictvím síťových protokolů. Návrh našeho řešení spočívá v zajištění bezpečnosti jednotlivých subsystémů, kterými jsou: klientské počítače v učebně, learning managament system Moodle (dále jen LMS), server provozující služby spojené s LMS a aktivní síťový prvek (switch). 1. Bezpečnostní politika na jednotlivých klientských počítačích. 2. Zabezpečení na úrovní systému LMS. 3. Úpravy v nastavení aktivních síťových prvků (switch). 4. Konfigurace serveru provozující služby spojené s LMS Moodle.

Naše zkušenosti s informačním systémem pro studenty

Svoboda P., Nosek T.
Ústav lékařské biofyziky Lékařské fakulty v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze

Potřeba vytvořit systém pro sdílení materiálů nastala velmi brzy po našem vstupu na vysokou školu, kdy jsem si uvědomil, že by bylo praktické mít přístup nějakou jednoduchou cestou k materiálům, které byly uvolněny pro studenty a ke kterým měl přístup pouze omezený okruh lidí. Zpočátku jsme materiály přidávali ručně na statické stránky, ale později vzhledem k nárůstu materiálů bylo nutno vytvořit systém dynamický – Medikl, pro který jsme vzhledem k ceně vybrali platformu PHP + MySQL a hostingový server xHaven. Tam nám byla nabídnuta neomezená kapacita zdarma pro nekomerční účely. Snaha byla vytvořit systém jednoúčelově, co nejjednodušeji a bez přihlašování, ale vzhledem ke zkušenosti se zneužitím systému, bylo přeci jen nutno zavést jednoduchý uživatelský systém s právy typu "správce/uživatel". Po dobu téměř pětiletého vývoje se dále osvědčil modul Nástěnka, užívaný nyní většinou k inzerci, a Odkazy. Pokus zahrnout do systému RSS se ukázal jako zbytečný, protože většina uživatelů ho nebyla schopna využít. Během vývoje bylo učiněno i několik pokusů systém rozšířit o další funkce, ale vzhledem k omezenému počtu aktivních uživatelů a mizivé podpoře pedagogů bylo od těchto záměrů ustoupeno. Systém dodnes funguje jako jednoduchý publikační systém především pro studenty LF v Hradci Králové na adrese medikl.xhaven.net. Nabyté zkušenosti jsme pak dále zhodnotili při vývoji "K"atedrálního "I"nformačního "S"ystému - KIS pro Ústav lékařské biofyziky, který v první verzi přímo ze systému Medikl vycházel.

Naše zkušenosti s informačním systémem pro studenty – další vize

Svoboda P., Nosek T.
Ústav lékařské biofyziky Lékařské fakulty v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze

Při tvorbě Mediklu jsme bohužel nemohli realizovat všechny nápady. Hlavním důvodem bylo málo aktivních uživatelů, kteří by byli ochotni přispívat a dále téměř žádná podpora ze strany pedagogů. Tyto důvody by nutně nemusely trápit systém, který by měl podporu všech lékařských fakult v naší republice. První část, která na realizaci teprve čeká, je modul Kazuistiky. Jeho funkce je navržena tak, že každý registrovaný uživatel může přidávat svoji vlastní kazuistiku, ke které musí dát i popis charakterizující, čeho se týká (lze realizovat pomocí klíčových slov, Mezinárodní klasifikace nemocí, atd.) a tyto kazuistiky jsou dále automaticky (či dle nastavení každého uživatele) nabízeny k učebním textům. Řazení je samozřejmě jednak dle relevance, a také dle toho, jak kazuistiku ohodnotí uživatelé. Samozřejmě autor každého materiálu má možnost vybrat konkrétní kazuistiky, které se k jeho tématu nejvíce hodí a ty jsou preferovány (pokud si uživatel nenastaví jinak). Druhou částí, která potřebuje podporu hlavně ze strany autorit, je modul Doporučené postupy. Začínající lékař se velmi často dostává do situací, kdy neví, jak přesně postupovat a je vděčný za každou radu, i když je standardizovaná na modelový případ. Tyto doporučené postupy by mohly nést i jiný název (např. praktické návody), aby nevyvolávaly takový pocit právní závaznosti (což je jeden z důvodů, proč se některé odborné lékařské společnosti doporučeným postupům vyhýbají). A poslední část měla pomoci absolventům v hledání jejich nového zaměstnání. Modul je prakticky hotov, jeho nasazení v praxi brání pouze potřebné schválení od Ministerstva práce a sociálních věcí (je nutné, pokud se shromažďují informace od lidí hledajících práci) a potřebná podpora od institucí, které by tento projekt zastřešily. Obě podmínky by byly nesrovnatelně snáze řešitelné v případě projektu velikosti Mefanetu, než pro jednotlivou soukromou osobu. Systém funguje tak, že žadatel o práci (absolvent, ale i lékař s praxí) si zadá místo, kde by chtěl pracovat (třídění dle okresů) a jaký obor ho zajímá. Na druhé straně nemocnice (zaměstnavatel) zadá, pro jaký obor shání lékaře. Po přihlášení si může žadatel prohlížet seznam nabídek vyhovujících jeho podmínkám, ale zároveň může hledat i ve všech ostatních nabídkách. Svoje požadavky může kdykoliv změnit. Když se přihlásí zaměstnavatel, ihned uvidí seznam lidí, kteří mají zájem o práci v okrese, kde působí. Nemá možnost prohlížet data týkající se žadatelů o práci v jiném okrese. Tyto zájemce může filtrovat dle oboru a požadovanému okruhu následně poslat hromadný email, či je kontaktovat telefonicky (za předpokladu, že žadatel zadal i svoje telefonní číslo). Systém obsahující výše zmíněné myšlenky a i případné další by mohl pomoci jak studentům, tak i lékařům v jejich nesnadné práci. S nárůstem funkcí a obsahu však zůstává otázkou, jakým způsobem vhodně omezit přístup do systému plného odborných informací. Pro neodbornou veřejnost mohou totiž být tyto informace bez potřebného vzdělání zavádějící.

zpět na program konference MEFANET 2007...